NEXT (P)AGE // FM EINHEIT

Rok 1979. Post-punková úderka Abwärts hrá v zadymenom a prepotenom klube pre dav mladých nemeckých punkáčov svoj hit Computerstaat, ktorý ostro kritizuje súčasnú svetovú politickú situáciu. Medzi jej členmi sa nachádza aj mladý Frank Martin Strauß, ktorý bude neskôr známy pod svojim ďalším pseudonymom FM Einheit. Frank Martin Strauß punkových Abwärts po krátkej dobe opúšťa, aby sa zakrátko stal perkusionistom zásadného industriálneho projektu Einsturzende Neubauten.

Slovo perkusionista v Einheitovom prevedení znamená používanie automatických zbíjačiek a rôznych kusov materiálu, ktoré by ste našli v každej dobrej zberni surovín. Pri hraní sa Einheit neobáva do železa poriadne oprieť a podľa jeho vlastných slov bola jeho pozícia v kapele skalou, na ktorej sa staval celý základ.
Živé vystúpenia raných Neubauten sa vyznačovali deštrukciou a hlukom, ku ktorým Einheit prispieval viac než výdatne. Napriek tomu, že Bargeldove industriálne zoskupenie napokon opustil, dodnes patrí medzi jeho zásadných členov. O svojom odchode sa však vyjadruje veľmi všeobecne, ako hlavný dôvod uvádza kreatívne rozdiely a nechuť spolupracovať s istými členmi kapely: „Je to celé pomerne metaforické, môžem hovoriť len za seba, nie za Blixu Bargelda. Hudba, ktorú robím, je môj jazyk a snažím sa nájsť si svoj vlastný slovník. Z tohto dôvodu sa snažím zabudnúť na to, čo som robil v hudbe predtým.“

Zvuk FM Einheita sa po odchode z Einsturzende Neubauten signifikantne líši od toho, čo Bargeld a jeho kapela hrali neskôr. Pohybuje sa od minimalistických zvukových kompozícií, ostrých elektronických
a rytmických skladieb, ktoré bohato čerpajú zo žánru EBM, cez takmer indie projekt Gry s dánskou speváčkou Gry Bagøien, až po rozhlasové hry, v ktorých sa snažil naplno využiť svoje zvukové možnosti.
Za prácu na nich pozbieral zopár prestížnych ocenení: „To však vôbec nič neznamená. Znamená to len to, že sa snažím vytvoriť nový druh performance v žánri rozhlasovej drámy. V rámci rozhlasovej drámy je to pomerne revolučné, ale pre mňa je to skôr akási forma hudobného divadla skrz zvuk. A samozrejme, robil som to i pre peniaze, ktoré boli dosť slušné.“. Jeho spolupráca s industriálnou formáciou Pigface, či neskoršia kolaborácia s fínskym duom Pan Sonic, ktorí tvorili rhytmic noise s využitím techniky FM syntézy, len potvrdzuje jeho odhodlanie nez(a)ostávať len v jednej žánrovej škatuľke.

Na festivale Next vystúpi s nemeckým hudobníkom Hansom Joachimom Irmlerom – ten sa na nemeckej scéne pohybuje už od začiatku 70. rokov, ako člen krautrockovej formácie Faust. Koncerty dvojice Irmler a Einheit sú, napriek ich veku, energické a dynamické a sú dobrým príkladom toho, že byť kreatívnym sa dá i po tridsiatich intenzívnych rokoch na hudobnej scéne.

TXT kabal
———————————————————
FM EINHEIT + IRMLER / NEXT / 03 12 (2010)

Venue / miesto

A4 - NULTÝ PRIESTOR / A4 - ZERO SPACE
Nám. SNP 12, 811 06 Bratislava, Slovak republic

NextSocial

Facebook | Twitter | Last.fm | Myspace

Share

  • Twitter
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • FriendFeed
  • Digg
  • Live
  • Posterous
  • StumbleUpon
  • RSS
  • PDF
  • Facebook